• 18 kwietnia 2017

Jaki wpływ na pracowników ma wysoka jakość powietrza?

Jaki wpływ na pracowników ma wysoka jakość powietrza?

Jaki wpływ na pracowników ma wysoka jakość powietrza? 1024 683 Oczyszczacz-powietrza.pl

Jaki wpływ na pracowników ma wysoka jakość powietrza?

Większość swojego życia spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach. Pracownicy biurowi przebywają w nich najczęściej ponad połowę doby. Odpowiedni mikroklimat (czynniki termalne, wilgotność i jakość powietrza) w tych miejscach wpływa na zdrowie, samopoczucie oraz na komfort i efektywność pracy.

Odpowiednia wentylacja w budynku

Nowe biura wyposażone są w systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne. Niekiedy jednak nie ma możliwości otwierania okien, co powoduje niedostateczną cyrkulację powietrza w pomieszczeniu. Zbyt wolna wymiana powietrza oznacza duże stężenie zarodków grzybów i pleśni, kurzu, dymu, pyłków oraz bakterii i wirusów, co może wywołać przeróżne choroby, chociażby objawy alergii czy przeziębienie. W niedostatecznie wentylowanym pomieszczeniu gromadzi się sporo wilgoci – a to może skutkować pojawieniem się grzybów oraz pleśni na ścianach i suficie a także przemarzaniem ścian i stropów[1]. Skutkiem złego wietrzenia może być także uszkodzenie elementów drewnianych – widoczne dopiero po kilku latach.

Zdarza się również, że administracja budynków nie dba dostatecznie o czystość systemów wentylacyjnych (wiąże się to z kosztami wymiany filtrów i czyszczenia kanałów). Zdarza się również wyłączanie wentylacji mechanicznej w godzinach nocnych w celu obniżenia kosztów eksploatacji. Powoduje to rozwój toksycznych zanieczyszczeń, które dostają się do biura.

Jak ważna jest wilgotność powietrza w biurze?

Poziom wilgotności w pomieszczeniu powinien zawierać się w przedziale 40-60%. Efektem za małej wilgotności (klimatyzacja i wentylacja mechaniczna mogą spowodować jej spadek o 10%) są np: słucha skóra, wysuszone i łzawiące oczy oraz podrażniona śluzówka nosa. Zbyt duża wilgoć powoduje rozwój grzybów i roztoczy.

Dlatego powietrze wewnątrz biur jest zanieczyszczone przez zarodniki pleśni i chorobotwórczych grzybów, bakterie, wirusy oraz alergeny. Wpływa na to coraz częstsze stosowanie izolacji budynków i systemów cyrkulacji powietrza, a także niewydajna wentylacja.

Syndrom Chorego Budynku

Obiekty biurowe coraz częściej dotyka ,,Syndrom Chorego Budynku (SBS – Sick Building Syndrome)’’. Według Światowej Organizacji Zdrowia określenie to odnosi się do budynków, w których ponad 30% użytkowników skarży się na niekorzystny mikroklimat i złe samopoczucie. Objawia się on m.in.: dolegliwościami typowo alergicznymi, podrażnieniem błon śluzowych, bólami i zawrotami głowy, migrenami, rozdrażnieniem, zaburzeniem koncentracji, nienaturalnym zmęczeniem, znacznym spadkiem nastroju i zmianami skórnymi.

Jak poprawić komfort przebywania w biurze?

Mikroklimat wewnątrz miejsca pracy można poprawić:

  • zapewniając skuteczną wentylację – napływ świeżego powietrza działa stymulująco na pracę i koncentrację. Pomaga również w utrzymaniu odpowiedniego poziomu wilgotności
  • stosując oczyszczacze powietrza – zwłaszcza te, których wpływ na zdrowie jest potwierdzony badaniami (najlepiej sprawdzają się oczyszczacze aktywne)
  • optymalizując zużycie klimatyzacji
Korzyści z dobrego mikroklimatu w pomieszczeniu

Poprawa jakości powietrza w biurze wpływa na:

  • zmniejszenie absencji i zachorowalności pracowników – odpowiednio oczyszczone powietrze pomaga w zachowaniu zdrowia i samopoczucia
  • zahamowanie rotacji kadry – dobre warunki pracy mogą przyczynić się do mniejszej liczby składanych wypowiedzeń, a co za tym idzie oszczędzi pracodawcy kosztownego organizowania zastępstw i szkolenia nowych osób
  • zwiększenie wydajności pracowników – jest w stanie przynieść większe finansowe korzyści niż np. ekologiczna oszczędność energii. Jakość powietrza podnosi poziom usług i komfort pracy
  • zwiększenie prestiżu firmy – dzięki efektywnej pracy kadry, która wyrabia pozytywną opinię o marce

[1] Zdrowy dom, pod red. B. Gaziński, Poznań 2014.